Den europeiska unionen (EU) har inlett en undersökning mot teknikjättarna Apple, Meta och Google gällande deras avgifter och självprioriteringar. Undersökningen är en del av granskningen av företagens efterlevnad av Digital Markets Act (DMA), en omfattande lagstiftning som syftar till att reglera digitala marknader inom EU.
Kärnan i undersökningen är oro över att Google och Apple inte tillräckligt har tillåtit apputvecklare att ”styra” konsumenter till erbjudanden utanför gatekeepers appbutiker, utan kostnad, enligt Europeiska kommissionen (EU:s verkställande organ). Enligt kommissionen kan de nya reglerna från dessa teknikföretag ”begränsa … utvecklarnas förmåga att fritt kommunicera och marknadsföra erbjudanden samt att direkt ingå avtal, inklusive genom att införa olika avgifter.”
EU-kommissionen säger även att man tror att Googles söktjänst fortfarande kan prioritera Googles egna tjänster, som Google Flights. Apple misstänks inte tillåta användare meningsfulla val av alternativ till förvalda iOS-tjänster eller preferenser, till exempel möjligheten att avinstallera förinstallerade appar. Även Meta är föremål för undersökningen, relaterat till dess nya EU-system där användare kan välja att inte se annonser, men endast mot en avgift.
EU-kommissionen hade, inför dessa undersökningar, antytt möjligheten till en utredning mot Apple och Google. I januari tillkännagav Apple en rad förändringar i App Store för att uppfylla DMA, vilket bland annat krävde att alternativa appmarknader tillåts på iOS i EU och att utvecklare får rikta användare till tredjepartsbetalningssystem. En del av Apples uppdateringar var även införandet av en ”kärnteknologisk avgift” på €0,50 som utvecklare måste betala per användare och år efter de första 1 miljon installationerna av en app – även om en användare laddar ner programvaran från en tredjepartsbutik. Google tar också ut avgifter från utvecklare i EU om de kringgår Play-butiken.
Många av Apples konkurrenter har kritiserat App Store-förändringarna. Vissa har också kritiserat företagets avgifter för tredjepartsbetalningar i USA.
EU håller, kanske inte överraskande, noga koll på hur företag som omfattas av DMA-förordningen följer (eller inte följer) dem. ”Det finns saker som vi är särskilt intresserade av, till exempel om Apples nya avgiftsstruktur faktiskt på något sätt kommer att göra det oattraktivt att använda fördelarna med DMA,” sa Margrethe Vestager, chef för konkurrensfrågor, till Reuters den 19 mars. ”Den typen av saker är vad vi kommer att undersöka.”
Dagens tillkännagivande antyder också att Apples ”nya avgiftsstruktur” för alternativa appbutiker fortfarande kan vara föremål för framtida ingripanden, tillsammans med, tydligen, Amazons möjliga egenprioritering i sin digitala butik.
I uttalanden till pressen har Apple sagt att man är ”övertygad om att vår plan överensstämmer med DMA” medan Alphabet har sagt att man kommer ”fortsätta att försvara vår strategi under de kommande månaderna.” En talesperson för Meta kallade sitt betalda, reklamfria alternativ ”en etablerad affärsmodell inom många branscher.”
Nyheten om den omfattande undersökningen kommer snart efter att det amerikanska justitiedepartementet lämnade in en antitrust-stämning mot Apple. Regeringen och mer än ett dussin delstater anklagade Apple för att främja ett mobilt app-monopol och hävdade att företaget gör det för svårt för konkurrenter att konkurrera med sina egna produkter och tjänster.
Det kan dröja ett tag innan vi får reda på resultatet av EU-undersökningarna. Enligt Bloomberg försöker EU:s utredare att nå ett slutligt beslut inom ett år från starten av en formell utredning. Om tjänstemännen bedömer att dessa företag inte följer DMA kan de ställas inför betydande böter.
Enligt lagen kan EU bötfälla ett företag med upp till 10 procent av dess totala årliga intäkter, och upp till 20 procent för upprepade överträdelser. Sådana straff kan göra de 2 miljarder dollar som EU nyligen bötfällde Apple för att angiveligen undertrycka iTunes och Apple Musics konkurrenter som Spotify att se ut som småpengar.