Från och med nästa år kommer Netflix bara avslöja antalet prenumeranter när de vill ha positiv publicitet. Netflix kommer sluta avslöja antalet personer som registrerat sig för sin tjänst, liksom intäkterna den genererar från varje prenumerant från nästa år, meddelade företaget på torsdagen. Istället kommer man att fokusera på att framhäva intäktsökning och den tid som spenderas på plattformen.
”I våra tidiga dagar, när vi hade lite intäkter eller vinst, var medlemskapstillväxten en stark indikator på vår framtida potential,” sa företaget i ett brev till aktieägarna. ”Men nu genererar vi mycket betydande vinst och fria kassaflöden.”
Netflix avslöjade att tjänsten hade lagt till 9,33 miljoner prenumeranter under de senaste månaderna, vilket innebär att det totala antalet betalande hushåll världen över nu är nästan 270 miljoner. Trots beslutet att sluta rapportera användarnummer varje kvartal, sa Netflix att företaget kommer att ”annonsera stora prenumerantmilstolpar när vi når dem”, vilket innebär att vi förmodligen kommer att höra om det när det passerar 300 miljoner.
Netflix uppskattar att över en halv miljard människor runt om i världen tittar på tv-program och filmer via sin tjänst, en publik som man nu försöker klämma ännu mer pengar ur genom nya prissättningsnivåer, en kamp mot delning av lösenord och genom att visa annonser. Under de senaste åren har man också stadigt lagt till spel som Grand Theft Auto-trilogin, Hades, Dead Cells, Braid och mer, i sin katalog.
Prenumerantmätningar är en viktig signal till Wall Street eftersom de visar hur snabbt ett företag växer. Men Netflix beslut att sluta rapportera dessa är något som vi har sett från andra företag tidigare. I februari meddelade Meta att man inte längre skulle redovisa antalet dagliga och månatliga Facebook-användare varje kvartal utan bara avslöja hur många människor som samlade använder Facebook, WhatsApp, Messenger och Instagram. År 2018 slutade även Apple att rapportera antalet sålda iPhones, iPads och Mac-datorer varje kvartal och valde istället att fokusera på hur mycket pengar man tjänade inom varje kategori.
Allente har en pågående kampanj: Stream Flex 2 – 100kr rabatt i 3 månader – Ingen bindningstid Giltig fram till: 2024-08-26
Artikeln är hämtad från insikter om Netflixs senaste tillkännagivande om att sluta rapportera användarsiffror och istället fokusera på andra tillväxtindikatorer. Företagets nya strategi har väckt intresse och spekulationer bland investerare och branschanalytiker.