fbpx

Facebook och Instagram erbjuder annonsfria planer i Europa från november

Meta har bekräftat att de kommer att erbjuda Facebook- och Instagram-användare i Europa ett annonsfritt prenumerationsalternativ från och med november. Användare inom Europeiska unionen, Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och Schweiz kommer att kunna använda båda plattformarna utan annonser mot en månatlig avgift på cirka 100 svenska kronor (eller 130 kronor om de prenumererar via iOS- och Android-appar) för att täcka in-app betalningssnittet som Apple och Google tar.

ANNONS:

Meta försäkrar att prenumeranternas data inte kommer att användas i reklamändamål. För närvarande kommer prenumerationen att täcka alla anslutna konton i en användares kontocenter. Från och med den 1 mars nästa år kommer användare behöva betala extra cirka 60 svenska kronor på webben och cirka 80 kronor mer på iOS och Android för varje anslutet konto om de vill ha en annonsfri upplevelse.

Användare kommer fortfarande ha möjlighet att använda Facebook och Instagram gratis med annonser i sina flöden. Meta säger att de kommer ”fortsätta erbjuda människor gratis tillgång till våra anpassade produkter och tjänster oavsett inkomst.”

Facebook och Instagram lanserar annonsfria alternativ i Europa

Företaget hävdar att de börjar erbjuda det annonsfria alternativet för att följa ”utvecklande europeisk reglering” såsom Digital Markets Act och strängare tolkningar av den allmänna dataskyddsförordningen. Integritetsreglerare inom EU har pressat Meta att söka uttryckligt samtycke från användare innan de visar dem riktade annonser baserat på deras aktivitet. Företaget erbjöd sig att följa den begäran men föreslog rapporterat till reglerare att de skulle kunna ta ut avgifter från användare som väljer bort annonser, förmodligen i ett försök att kompensera för eventuell intäktsminskning. Företaget hävdar att EU-domstolen har fastställt i ett avgörande ”att ett prenumerationsmodell, som den vi tillkännager, är en giltig form av samtycke för en annonsfinansierad tjänst.”

Rapporter under de senaste månaderna har antytt att Meta skulle börja erbjuda annonsfria alternativ i Europa som en del av ansträngningen att tillfredsställa EU-regulatorer, som inte har tvekat att bestraffa företaget. I maj bötfällde EU Meta med 1,3 miljarder dollar för att flytta EU-medborgares data till servrar i USA. Tidigare rapporterades det att annonsfria alternativ kunde kosta så mycket som 170 svenska kronor per månad, men så är inte fallet.

ANNONS:

Ung publik får särskilda åtgärder

Samtidigt, som en del av sin föränderliga annonsstrategi i Europa, kommer Meta temporärt att sluta visa annonser för användare under 18 år på platser där det annonsfria prenumerationsalternativet är tillgängligt, enligt uppgift från The Wall Street Journal. Detta kommer att träda i kraft den 6 november. Tidigare i år införde Meta striktare begränsningar för den data som annonsörer kan använda för att visa riktade annonser till tonåringar.

Detta är första gången Meta erbjuder ett annonsfritt prenumerationsalternativ. Bekräftelsen av planerna följer på X (tidigare Twitter) som började erbjuda två ytterligare Premium (tidigare Twitter Blue) nivåer förra veckan. Den dyrare av dessa tillåter användare att bli av med annonser för cirka 160 svenska kronor per månad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *