BankID har nyligen släppt spännande uppdateringar om deras digitala ID-kort, och användningen har skjutit i höjden på bara fem månader. Varje dag registrerar tusentals nya användare sig för BankID:s digitala ID-kort, och det har nu nått en imponerande milstolpe med över en miljon svenska användare. Jämfört med konkurrenten Freja eID, som var tidigare ute med sin lansering, har BankID nu överskuggat dem med sina 900 000 användare. Det här är de senaste nyheterna som BankID delar om sitt digitala ID-kort.
Tidigare har vi rapporterat om hur stora företag som Systembolaget, Postnord, DHL, Apoteksgruppen, Kronans Apotek, SJ, Schenker, OKQ8 och Intersport alla har godkänt BankID:s digitala ID-kort som en giltig legitimation. Även om det inte finns en officiell lista över företag som godkänner e-legitimation, är det tydligt att allt fler företag ser fördelarna med att acceptera BankID och Freja eID för sina kunder.
Systembolaget, till exempel, accepterar endast BankID:s e-legitimation som en giltig ID-handling, medan Freja eID används av flera andra företag som ATG, Postnord, DB Schenker, DHL, Kronans Apotek, Direkten, Apoteksgruppen, 7-Eleven, Pressbyrån, Apotek Hjärtat, Capio, Stadium och Kjell & Company.
Det är uppenbart att fler och fler konsumenter vill göra sig av med den fysiska plånboken och istället använda sina mobiler för att identifiera sig. Enligt Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, är utbildning och spridning av kunskap om korrekt användning av digitala ID-handlingar vägen framåt för företag som vill säkerställa kundidentifikation på ett säkert sätt.